La Electroceramica s-a construit un elicopter?

 |Industria turdeană se pare că a avut parte de episoade suprarealiste care dau savoare astăzi poveștilor depănate de cei care au trăit din plin acele vremuri. Un asemenea caz este cel al elicopterului realizat la Fabrica Electroceramica Turda.
„La secția de sculărie, acolo unde am lucrat eu, la Electroceramica, erau scule și unelte foarte performante. Puteai face acolo absolut orice. Țin minte că a fost un muncitor care și-a făcut un elicopter. Nu știu cum îl chema pe om, dar toți îi ziceau Bulbuc. Ăsta și-a făcut piesă cu piesă în fabrică, le-a ascos afară și le-a montat. Și-a făcut un elicopter adevărat, în mărime naturală. Nimeni nu a știut ce face el acolo, nici inginerul, nici maistrul, nici colegii. La poartă nu te controla ca în ziua de azi, așa că el a reușit să tot scoată din fabrică ceea ce-i trebuia.
A montat elicopterul undeva lângă Liceul de Chimie numărul 3. Acolo era o curte mare și în curte era un hambar, o șură mare. Eu am fost acolo și l-am văzut cu ochii mei. Avea motor de motocicletă. Sigur că nu era ca un elicopter de astăzi, era ca unul din modelele mai vechi, dar avea absolut tot ce-i trebuia. Nu a zburat niciodată cu el pentru că nu l-au lăsat cei de la partid și de la Securitate care au aflat de el. Bulbuc nu a pățit nimic, nu l-au legat, nu l-au băgat în pușcărie... Întâmplarea a fost prin anii 1970 cândva.
În Electroceramica aveam utilaje că puteam face aproape imposibilul. Iar pe lângă asta aveam și meseriași de care nu cred că mai erau în altă parte. Matrițerii, mașiniștii, strungarii, frezorii, rectificatorii, toți lucram după desen. Măsuram cu micrometrul, nu lucram alan-dala. Fiecare piesă se făcea pe mașină, după coordonate, cu factori de eroziune, cu tot. Produceam izolatori pentru liniile electrice și era nevoie să facem matrițe și prese și tot felul de piese de mare precizie.
Este mare păcat că s-a distrus fabrica aia. Acum într-o parte a fabricii a fost construit un mare supermarket.

Valer Miclăuș, muncitor la Fabrica Electroceramica Turda (1975-2005)|


Comentarii