Reverie la uzină în rochiţă cu buline
|Îmi făcuse mama o rochie cu buline,
cum se pricepea şi ea, dar era nouă, iar bulinele mari şi colorate. Pe
deasupra, mi-am tăiat şi codiţele şi încă nu ştiam cum să mă simt cu părul
drept până la umăr, îmi tot controlam lungimea cu un sentiment nedefinit de
nelinişte şi mândrie.
În afară de vestimentaţie şi
coafură, se întâmpla ceva capital: începea practica în uzină, un loc măreţ şi inaccesibil, în care, jocul
nostru de-a reacţiile chimice de la orele de industrie chimică prindea dimensiuni reale şi nebănuit de
grandioase!
Laboratorul de chimie industrială
avea atmosfera de alambic alchimic în care se amestecau poezia, visele noastre
şi culorile, fără ca elementele chimice să aibă ceva credibilitate. Dar timpul
ludic se sfârşea şi în clasa a XI-a se petrecea un lucru, pe cât de măreţ, pe
atât de de ireal, cand eram aruncaţi în realitatea uzinei: practica la ,,Chimice’’.
Şi cum spuneam, cu rochiţa cu buline
şi părul debarasat de însemnele copilăriei, pe jos, prin soare, străbăteam zona
industrială a oraşului spre acea promisiune de ,,veritas’’, cu voluptatea dorinţei de a vedea modelul jocurilor noastre.
Desigur, timpul estompează
coerenţa amintirilor, dar rămâne secvenţa ca o sclipire când închizi şi deschizi
ochii: un vestiar sordid, cu dulapuri metalice, orice atingeai, te murdăreai,
nu ştiam unde să mă aşez. Un maistru slăbănog şi acru, într-un halat de culoarea
dulapurile, lua în stăpânire grupa noastră de fete. Nu ştiu ce spunea, nu ştiu ce
scria, încercam să mă conectez la încăperea fără geam, să mă ancorez cumva,
să-mi pară lucrurile cât de cât tangibile… Dar degeaba, parcă mi se dezlipeau tălpile
de ciment şi o tot luam în sus, spre tavan, căutând un horn prin care să mă pierd
în văzduh.
Mai apoi eram pe un cuptor-reactor, pe
ceva imens... eram pe o scară exterioară. Părea mai puţin claustrant, dar mirosea
înecăcios. Nu mai exista înăuntru şi afară, toată lumea era înăuntrul unui ou clocit,
din care încercam să mă salvez chemând în ajutor arca lui Noe şi Bateau ivre a
lui Rimbaud. Vai, unde era toată poezia acestei lumi, unde era lira şi ,,creanga
de aur’’ sau măcar unde era profesorul meu de literatură care nu-mi
vorbise niciodată de vreo uzină.
Altă dată m-a cuprins aşa o frenezie
şi o dorinţă... Spaţiul acela terifiant şi atroce avea o putere de iluzie
irezistibilă: devora viata cu o
ferocitate care îţi răpea orice drept de a-ţi aminti visele! Încercam, ca de
obicei, să-i povestesc colegei mele de bancă o carte, sau să dezbatem vreun
aforism, dar toate erau nătânge printre certitudinile acelea gigantice şi bine
ancorate în teluric. Fără să conştientizez exasperarea mea, într-o zi m-am
urcat pe ceva (nu era masă, dar era plat), de fier, ca o scenă pentru mine şi am
început să cânt şi să dansez. Balaurul acela nu mă mai înfiora cu nările lui
puturoase, nici nu mă mai intimida cu tentaculele lui gigantice... Nu se
prăbuşea totul cu zgomot în jurul meu, ci se topea ca o lava pe care Vezuviul o
sorbea în adânc. Şi dansul din mine avea o forţă centripetă, acumula toată
poezia lumii, neliniştile filosofilor şi mângâierea misticilor. Am devenit iar
eu, cu rochiţă fără buline, citindu-l pe Caragiale în vârful unui cais bătrân,
care avea să se prăbuşească la prima furtună.
Nu m-am mai dus la uzină, dragul meu
profesor de literatură m-a scutit, lăsându-mă să citesc în voie.
Adela Stan, elevă a Liceului de
Chimie Industrială nr. 1 Turda (1986-1990)|
Comentarii
Trimiteți un comentariu